logo
Teivo Stayers - kestävyysjuoksun erikoisseura, Tampere.     http://www.teivostayers.fi/stayers

HARJOITUSKIPU

Teksti: Aulikki Saarinen

Oireet

Harjoituskipua voi esiintyä kehossa lähes missä tahansa, esim. vatsan, käsivarsien tai alaraajojen lihaksissa. Lihakset ovat kipeät ja aristavat usein kovien harjoitusten jälkeen, mutta myös harjoittelualustan vaihdon seurauksena esim. siirryttäessä sisätiloista maastoharjoitteluun, alustaan sopimattomia jalkineita käytettäessä tai urheilutauon jälkeen liian rajusti uudelleen aloitettaessa.

Harjoituskivun syyksi on todettu muutokset lihassolujen hienorakenteissa (Z-vyöhykkeiden murtumia). Harjoituskipu on vaaratonta ja katoaa muutamassa päivässä.

Hoito

Lämpö ja kevyt liikunta nopeuttavat harjoituskipujen parantumista. Voiteiden ja linimenttien ei ole todettu auttavan.

Vaikutukset urheiluun

Harjoituskipu ei estä urheilemasta. Alkukankeudesta pääsee aloittamalla harjoitukset kevyesti ja koventamalla harjoittelua asteittain.

Lähteet: Urheilijan terveydenhuolto

Teivo Stayers - kestävyysjuoksun erikoisseura, Tampere.       http://www.teivostayers.fi/
TeSt-slogan