logo
Teivo Stayers - kestävyysjuoksun erikoisseura, Tampere.     http://www.teivostayers.fi/stayers

LÄMPÖTILA

Teksti: Aulikki Saarinen

Auringonvalossa on ultraviolettisäteitä, UVB aaltopituuksien 280 ja 315 nanometrien välinen alue ja UVA 315 - 400 nm.

Rusketus johtuu näillä aaltopituuksilla tapahtuvasta säteilystä, joka kiihdyttää ihon pigmenttipitoisten solujen melaniinin eritystä. Samalla ihon sarveiskerros paksuuntuu, mikä vastaisuudessa jonkin verran suojaa auringon säteiltä. Ennenkuin tämä suoja on kehittynyt, UVB-säteily voi aiheuttaa ihoon tunkeutuessaan tulehduksellisia muutoksia, jotka saavat ihon punoittamaan. Tällaiset ihovammat ovat itseasiassa ensimmäisen - joskus toisen asteen palovammoja. Jos iho palaa rakoille, voi esiintyä myös kuumetta.

Elimistön kyvyssä kehittää suojaavaa pigmenttiä on huomattavia yksilöllisiä eroja. Henkilöt, joilla melaniinia kehittyy niukasti, ovat arkoja auringolle. Heidän tulee suojata ihoaan auringolta käyttämällä auringonsuojavoiteita ja tarkoitukseen sopivaa vaatetusta.

Auringonsuojavoiteet vaikuttavat lähinnä suojaamalla UVB-säteilyltä. Valmisteen tehokkuus ilmaistaan aurinkosuojakertoimen avulla, joka kertoo miten moninkertaista UVB-säteilyä iho kestää voideltuna kuin ilman. Eli voideltuna 10-suojakerroinvalmisteella voi oleskella auringonpaisteessa kymmenen kertaa niin kauan kuin ihoa suojaamatta olisi mahdollista. Ihon reaktio on sama kummassakin tapauksessa.

Hoito

Auringon aiheuttamien palovammojen oireita voi lievittää esim. sinkkijauheliuoksella, jota saa apteekista ilman reseptiä, tai muilla käsikaupan ihoa viilentävillä ja rauhoittavilla valmisteilla. Pahempiin vaivoihin voi olla apua kortisonivoiteesta. Vaikeita kipuja voi lievittää kipu- ja tulehduslääkkeillä.

Vaikutukset urheiluun

Urheilijoiden tulee ottaa huomioon ihon palamisvaara matkustaessaan ja oleskellessaan sellaisissa paikoissa, missä auringonpaipaiste on voimakasta, tai se heijastuu vedestä tai lumesta. Harjoitteluun ja kilpailemiseen vaikuttaa ihon palamisen laajuus ja vaikeusaste ja pahimmillaan voi estää urheilun kokonaan.

Muista asianmukainen suojautuminen aurinkovoiteilla ja vaatetuksella.

OLESKELU KUUMISSA MAISSA

Jos harjoittelu-, kilpailu- tai lomamatka suuntautuu sellaisiin maihin, joissa lämpötila on suurimman osan vuorokautta yli 20°C, on viileisiin oloihin tottuneen otettava tämä huomioon nestetasapainon turvaamiseksi. Koska helteellä ihon kautta hikoileminen on ainoa lämmönsäätelykeino, kasvaa hikoilu kuumassa voimakkaasti. Yleiskunnon pitäminen normaalina vaatii tällöin tietoista juomista yli janontunteen.

Jano on kuumassa liian myöhäinen nestevajeen ilmaisin. Nestettä on juotava paljon, olosuhteista riippuen jopa 3 - 5 litraa päivässä. Ylinesteytyksen vaaraa ei ole, sillä munuaiset poistavat liian nesteen.

Paras neste on vesi, jonka puhtaudesta on kuitenkin varmistuttava. Kuumaan tottumattoman hiki sisältää ennen kuumaansopeutumista huomattavan runsaasti suoloja, mitkä tulee korvata lisäämällä ruokaan totuttua enemmän suolaa. Jos syntyy suolavaje, elimistö ei kykene pitämään nestetilavuutta yllä, vaan erittää nesteen munuaisten kautta.

Suolankäytön voimakas lisääminen ilman samanaikaista nesteen käytön lisäämistä on arveluttavaa. Veren suolapitoisuuden kasvu aiheuttaa nesteen siirtymisen solujen sisältä plasmaan. Vaikka veren tilavuus hetken säilyykin, voi seurauksena olla solujen sisäisen nestetilan kuivuminen, elimistön neste- ja suolotasapainojen muutoksia ja jopa hengenvaarallinen tila. Noin 10 vrk:n oleskelu kuumassa riittää sopeututtamaan hikoilun vallitseviin olosuhteisiin ja tällöin hien suolapitoisuus vähenee. Täyden sopeutumisen jälkeen ei aterioilla enää tarvitse lisätä suolaa.

Ohjeet kuumaan sopeutumisen helpottamiseksi

  1. Urheilija punnitaan joka aamu. Yli 1 kg:n painonlaskut ovat huolestuttavia
  2. Ellei ruoka sellaisenaan ole hieman tavallista suolaisempaa, lisätään siihen suolaa.
  3. Juodaan puhdasta vettä riittävästi: janontunne peittää vain osan nesteen tarpeesta. Makeita juomia tulee varoa, koska niistä saadaan petollisen helposti liikaa energiaa ja ne heikentävät ruokavalion ravintoainetiheyttä.
  4. Suoritusten aikaisten suolatablettien käyttö kielletään, samoin liian väkevien suolaliuosten (yli 1 tl suolaa/litra) juominen, koska ne lisäävät kuivumista.
  5. Totuttaudutaan työskentelemään kuumassa käyttämällä jo kotimaassa harjoittelussa runsasta tiivistä pukeutumista.

Lähteet: Urheilijan terveydenhuolto

Teivo Stayers - kestävyysjuoksun erikoisseura, Tampere.       http://www.teivostayers.fi/
TeSt-slogan